Nuoret ja ikärasisimi

elokuuta 26, 2015

Yleensä kun puhutaan ikärasismista, minulle tulee ensimmäisenä mieleen vanhempi henkilö, jota on iän puolesta kohdeltu epäasiallisesti ja usein se yhdistetään siinä samassa myös työpaikkaan. Mutta aina tuo ikärasismi ei koske pelkästään vanhempia henkilöitä vaan kyllä se saattaa aiheuttaa harmia myös nuorille. Kerron teille siitä, miten vanhempaa tytärtäni kohdeltiin yhdessä HSL:n (Helsingin seudun liikenne) toimistossa, josta hän lukiolaisena oli hakemassa opiskelija-alennusta bussikorttiin.
Vuosi sitten tyttären koulu oli täyttänyt ilmeisesti kiireessä opiskelijan tiedot siten, että rivit olivat menneet vääriin, mutta tiedot olivat silti luettavissa. Tyttären anomus hylättiin ja käskettiin tuoda koululta uusi todistus, jonka hän joutui tekemään, ennenkuin sai lippunsa. Syy oli koulun, mutta tytärhän siitä kärsi.
 Tänä syksynä tytär sai uuden koulun kirjoittaman todistuksen ja tämä täytyy siis tehdä vuosittain ja ajattelematta tytär oli täyttänyt lapun oman osionsa lyijykynällä, koska kuulakärkikyää ei ollut siinä saatavilla. HSL:n toimiston itsekin nuorehko miespuolinen asiakaspalvelija oli tempaissut lappusen itselleen ja sanonut, että: " Et saa lippua, hae koulusta uusi lomake." Tytär oli kysynyt syytä tähän ja asiakaspalvelija oli vastannut tylysti, että koska olet täyttänyt paperin lyijykynällä. Tytär oli tarjonnut omaa henkilötodistustaan, jotta voi todistaa olevansa tietojen mukainen henkilö ja pyytänyt saada täyttää lapun siinä uudestaan. " Ei käy, olisit käyttänyt järkeä!" Oli tämä asiakaspalvelija tiuskaissut.  Tytär oli huomannut kyllä joidenkin asiakkaiden lappujaan siinä viereisellä tiskillä täytelleen, mutta virkailija halusi selvästi tehdä kiusaa. Kaiken lisäksi tytär oli tulossa kipeäksi ja oli jo silloin kuumeessa.
Harmistuneena hän soitti minulle juuri, kun olin itse astumassa bussiin ja kertoi, ettei saanutkaan lippua. Voitte kuvitella raivon, joka alkoi pikkuhiljaa nousta kuullessani, miten epäasiallisesti häntä oli kohdeltu.  Lupasin hoitaa asian ja soitin välittömästi HSL:n asiakaspalveluun, jossa ystävällinen mieshenkilö kuunteli huoleni/raivoni ja oli todella pahoillaan tapahtuneesta. Lopuksi hän kysyi halusinko jutella esimiehen kanssa ja voitte kuvitella, että halusin. No, kello oli jo sen verran, että onneksi tuo esimiehen päivä oli lopussa, joten kerkesin vetää henkeä ja rauhoittua ja soittelin seuraavana päivänä uudestaan. Esimies oli asiallinen ja oli pahoillaan tapahtuneesta, vaikka asiakaspalvelija olikin tehnyt asiat sovitulla tavalla, eli he eivät saa mahdollisen vääriinkäytön takia palauttaa lyijykynällä täytettyjä lomakkeita, ei hänen olisi tarvinnut tehdä sitä aivan noin tylysti, koska asiakkaana oli kuitenkin nuori henkilö, joka vasta opettelee hoitamaan omia asioitaan. Olisihan sen lapun voinut täyttää vaikka sitten se virkailija itse, mikäli koki tyttäreni mahdollisena väärentäjänä. Ihan tässä haiskahti vallankäytöltä ja hieman nöyryyttämiseltä, kun kyseessä oli nuori tyttönen. Mutta ihanasti esimies hoiti asian niin, että minä sain saman päivän iltana noutaa keskustan asiakaspalvelusta tyttärelleni tuon opiskelijalipun. Lämpimät kiitokset hänelle.
On ollut hieman yllättävää huomata, että vaikka nuori olisi kuinka kohtelias tahansa, häntä usein tämän tyyppisissä tilanteissa vähätellään ja juoksutetaan turhaan. Jos samaa asiaa samalla tavalla olisi ollut hoitamassa aikuinen, niin on vaikea uskoa, että kohtelu olisi ollut ihan sama. Aikuinen osaa puolustautua, johon nuori ei vielä uskalla lähteä, ehkä peläten, että mitä siitä sitten seuraa.
Joskus liikkeissä asioidessani olen huomannut, että jos tyttäreni kysyy myyjältä jotakin ja olen itse toisaalla, hänelle vain huikataan, että vaikkapa sukkia löytyy sieltä ja sieltä, mutta kun itse tulen tyttäreni vierelle, niin palvelu kummasti muuttuu ja myyjä lähtee itse sitä tuotetta etsimään.

Mitä mieltä olette, olinko liian herkkänä lapseni puolesta? Onko teillä kokemuksia siitä, että ikärasisimia voi olla myös nuoria kohtaan?

                                              With love,
                                             M
14 kommenttia on "Nuoret ja ikärasisimi"
  1. Et ole herkkä vaan ihana leijona! Räyh!! Hyvä sinä ja heikompien huonosti kohteleminen pätemisen vuoksi on aina vääryys, oli ihminen minkä ihainen tai minkälainen tahansa. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heikompien sortaminen on asia, joka nostaa aina karvat pystyyn!

      Poista
  2. Et ollut liian herkkänä. Joskus ihmiset ovat vain törkeitä ja luulen, että oikeasti jotkut nauttivat siitä kun näkevät miten nuori ahdistuu tilanteesta. Luulen, että jos useampi äiti/isä toimisi kuin sinä, niin jonninjoutava simputus eri toimistoissakin loppuisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin varmasti on ja nuorta ei saa jättää selviämään yksin.

      Poista
  3. Et ollut liian herkkä, vaan aivan aiheesta otit yhteyttä HSL:ään ja keskustelit esimiehen kanssa asiasta. Ammattitaitoisen ja palveluhenkisen henkilöstön tulee hoitaa kaikki asiakkaansa asiallisesti olkoon nämä sitten minkä ikäisiä tahansa. Noin huonosti käyttäytyvät virkailijat ovat väärässä ammatissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, että ei ole oikea ammatti, mikäli ei ymmärrä miten asiakasta kohdellaan. Joskus näköjään vallanhimo kihahtaa päähän.

      Poista
  4. On oikeasti epäreilua, miten jotkut purkavat pahan mielensä tai tuulensa sellaiseen henkilöön, joka ei uskalla / pysty puolustautumaan. Tuollainen simputus ei todellakaan kuulu asiakaspalveluun. Oikein toimit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä.E hkä tämä asiakaspalvelija luuli, että saa kohdella tytärtäni miten sattuu, mutta toivottavasti hän sai myös uutta ohjeistusta työssä käyttäytymiseen asiallisesti.

      Poista
  5. Et todellakaan ylireagoinut. Sanon aina, että nuoria pitää kohdella ihan tasavertaisesti kuin muitakin. Olen kuullut ikäviä kohteuita myös työelämässä olevilta nuorilta, joissa vanhat työntekijät kohtelevat nuoria tosi huonosti. HSL:n virkailija on käyttänyt juuri valtaansa todella ikävällä tavalla. Sinä olet oikeutettu ottamaan ohjat käsiin ja puolustaa lapsesi oikeuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ikävä suhtautuminen tuo nuorien kiusaaminen töissä ja olen nuorena saanut myös huonoa/epäasiallista kohtelua kesätöissä, mutta onneksi ajat ovat muuttuneet noista. Minua ei kukaan auttanut, mutta nyt olen tyttäreni tukena vastaisuudessakin.

      Poista
  6. Ihan oikein teit. Itsekin olen peräänsoittelija lasten asioissa. Että kun tuli kurja mieli likkasi puolesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä, että me osataan pitää lastemme puolia! Harmitti sekä tytärtä ja raivostutti minua.

      Poista
  7. Täällä olisi leijonaemo myös karjahtanut aikas kovaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se kai kuuluu mennä, jos ilkeitä ihmisiä löytyy, niin meidän lapsia ei kiusata!

      Poista

Auto Post Signature

Auto Post  Signature