Onko lisäravinteista mitään hyötyä?

heinäkuuta 19, 2016

Lisäravinteiden buumi on vallalla ja tuntuu, että jokaikiseen vaivaan on tarjolla yhtä jos useampaa pilleriä. Kuinka montaa pilleriä ihminen oikeasti tarvitsee? Onko näitä lisäravinnepillereitä edes turvallista syödä? Voiko näitä syödä useampaa erilaista sekaisin vaan sanooko maksa jo poks. Ennenkaikkea onko tässä mitään järkeä ja toimiiko nämä edes?

Näitä ajatuksia on pyörinyt minun päässäni ja uskon, että moni muukin näitä asioita saattaa pohtia. Olen aina pyrkinyt siihen, että kun syö terveellisesti ja monipuolista ravintoa, niin keho ottaa kaiken  tarvittavan hyödyn niistä  käyttöönsä.  Mutta allergiat omalla ja toisen tyttäreni kohdalla aiheuttavat hieman tarvetta niille lisäravinteille. 

Esittelen tässä nyt ne lisäravinteet joita olen testaillut ja osan jo hyväksi todennutkin. Olen myös testaillut muutamia muita pillereitä, mutta jättänyt ne sitten jatkossa pois, koska en ole huomannut, että ne olisivat tehneet suurtakaan muutosta mihinkään. Mieskin on muutamia tuotteita suostunut kokeilemaan, mutta on joutunut lopettamaan vastsakipujen takia pillerit kesken. Sama ongelma minullakin on ja siksi jotkut hyvätkin tuotteet voivat herkkävatsaisilla tai kapseleissa olevilla allergiaa aiheuttavilla koostumuksilla jäädä hyllyyn.  Tärkeimpinä tuotteina koen lisäravinteet, jotka edesauttavat terveenä pysymistä eli vastustuskykyä, jaksamista ja ovat apuna ongelmallisen ihon hoitamisessa ja kunnossa pysymisessä.


Bioteekin Teho Aurinkokapselit koen tärkeäksi näin kesäaikaan, sillä palan suhteellisen helposti, mutta haluan silti oleskella kohtuullisesti auringossa. Ravintolisä sisältää kartenoideja ja niitä tulisi ottaa kaksi kapselia 1-2 viikkoa ennen auringonottoa ja sen jälkeen 1 kapseli päivässä.

 Olemme viikonloppuna lähdössä matkalle etelään, joten olen näitä aurinkopillereitä popsinut jonkin aikaa, toiveissani saada hiukan väriä ja välttyä palamiselta. Tyttäret ovat aurinkopillereitä myös nauttineet ja viimeisen Thaimaan matkan aikana hyväksi todenneet. Näissä kun ei ole gluteiinia ja tuote on maidoton eikä muutenkaan sisällä mitään meille allergisia ainesosia, niin tyytyväisenä olemme näitä syöneet. Matkan jälkeen kerron sitten miten toimivat, mutta järjen käyttö on tietysti auringossa oleskellessa hyvä muistaa.


Vegekalkkiin tutustuin tyttäreni myötä, sillä hän löysi tämän maidottoman version ja kehuskeli sillä, kuinka kynnet olivat alkaneet vahvistua ja kasvaa. Minä en tiennyt tästä heti, joten ihmettelin kynsien vahvistumista. Syyn selvittyä aloin popsia tyttäreni kanssa näitä tabletteja kaksi päivässä ja nyt kynsien lohkeilu on kohta kokonaan taakse jäänyt ongelma. Vegekalkissa on  myös D2 vitamiinia, joka edistää kalsiumin hyödyntämistä, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä ylläpitää veren normaalia kalsiumtasoa. 

Toinen supersuosikkini on Super Sinkki+kupari. Sinkki on tärkeä hormonitoiminnolle ja oppimiskyvylle ja auttaa myös ihon, hiusten ja kynsien hyvinvointia. Olen aiemmin nauttinut pelkkiä sinkkitabletteja varsinkin pitääkseni flunssat loitolla ja hoitaakseni ihoani ja se on toiminut. Nyt tässä versiossa on mukana myös tuo kupari ja koska kupari ja sinkki kilpailevat samoista imeytymispaikoista elimistössä, niin on tärkeää, että pitkäaikaisessa käytössä yhdisteessä on niitä molempia. 



Minulle tulee aina mieleen kauneusjutut ja kalliit voiteet sanasta hyaluronihappo. Se on eräänlainen sokeri, joka luontaisesti kuuluu ihon tukikudokseen. Hyaluronihapon tuotanto vähenee iän myötä ja kiinteä iho veltostuu, niin ja kukapa sitä haluaisi. Olen testannut näitä nu3 Hyaluronhappopillereitä jonkin aikaa, mutta kuten huomaatte, purkissa on vielä yli puolet jäljellä, vaikka pillereitä otetaan kaksi päivässä. Vielä en ole huomannut ihossani mitään kummempaa, mutta uskon, että näitä pitää kyllä pitemmän aikaa nautiskella, jotta itse huomaisi jotakin. Tuote sisältää granaattiomenan siemenjauhetta ja  en usko, että tämä mitenkään pahaksi voisi olla, joten jatkan testaamista. 

C ja D vitamiini tulee lisääntymään lisäravinteissa omalla kohdallani kun syksyyn päin mennään, mutta uskon, että D-vitamiinia saa nyt hieman lisää luontaisestikin, vaikka sitä ei ole pahaksi nauttia reilusti läpi vuoden. Pitäydyn nyt näissä pillereissä ja mitään ei saa hetkessä aikaiseksi, joten näissä ravintolisätouhuissa kannattaa olla kärsivällinen. Uskon, että osa terveystuoteista ovat huuhaata ja tarpeettomia, joten siinä viidakossa on pidettävä pää kylmänä ja tehtävä ne omat ratkaisut, omaa kehoa kuunnellen. 

Millaisia kokemuksia teillä on ravintolisistä? Käytättekö jotakin tiettyjä pillereitä säännöllisesti ja uskotteko niiden toimivan?

Tiedot poimittu tuotteiden esitteistä
Vegekalkki ostettu itse ja muut tuotteet ovat lehdistänäytteitä
6 kommenttia on "Onko lisäravinteista mitään hyötyä?"
  1. Noin yleisesti ottaen pitäisi omalla kohdalla jo varmaan harkita "lääkeannostelijaa" omille vitsuille, eli kyllä syön monia ja moneen lähtöön. :) Iloa päivään M <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liika on aina liikaa, siinäpä se ongelma onkin, johon helposti sortuu:)

      Poista
  2. Aurinkokapselit on ihan ehdottomia täälläkin kesällä. Kollageenijauhetta nautin ympäri vuoden, sekä D-vitamiinia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo on kyllä varmasti niitä tärkeimpiä, jos muuten ruuasta saa vitamiinit:)

      Poista
  3. Minä syön rautaa ja c-vitamiinia, kun mun hb tahtoo olla lähellä 100.
    Osallistuppas kastehelmi kulhojen (6) arvontaan mun blogissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raudanpuute on sellainen, mitä ei aina itsekään tajua, mutta kuuri silloin tällöin ei varmasti haittaa. Minulla on aina ollut heikohko tuo hemoglobiini, joten ajoittain tarvitsen myös rautakuurin:)

      Poista

Auto Post Signature

Auto Post  Signature