Terveyspommit

tammikuuta 22, 2017

...jos ei viina, sauna ja terva auta...no tervan jätin pois, mutta kyllä tuo sauna ja lasi olutta, teki ihmeitä  eilen ja olo on parempi tänään.  Alkaa kohta elämä hymyilyttämään, mutta niistää pitää ja usein, hutra olo on sentään poistunut ja kolotus raajoissa. Se siitä sairauskertomuksesta, kuka niitä jaksaa lukea. Mutta pisti se taas miettimään, että jos ei kerra pillerimuodossa olevat vitamiinit auta flunssaa estämään, niin täytyy tarkistaa sitten noita ruokailutottumuksia. 


Omasta mielestäni syön terveellisesti ja kohtuudella, siis aivan kaikkea, myös niitä herkkuja ja olen kuitenkin pysynyt suhteellisen terveenä. Hedelmät, mitä pystyn syömään, vihannekset, juureksia en raakana pysty syömään lainkaan, kuuluvat jokapäiväiseen ateriaani. Syön kerran päivässä lämpimän ruuan, lounaan yleensä ja aamiaisella ja iltasella leipää tai salaattia, mitä nyt sattuu haluttamaan. Ei "ihmekotkotuksia" ja diettejä, vaan kaikkea saa syödä, kohtuudella. 

Nivelvaivojen myötä tuli tutkituksi muutamia juttuja verikokeesta ja perusterve olen. Nämä flunssat vaan aina kaatavat meikäläisen kumoon tasaisin väliajoin. Ehkäpä en kuitenkaan syö riittävän monipuolisesti ja siksi olen herkkänä näille pöpöille. Allergisena tietyt jutut on suljettuna pois ruokavaliosta ja mietin, että voihan jotakin juttuja lisäillä ruokavalioon ja testata onko niistä mitään apua. 

 Siispä aloitan lisäämällä ruokavaliooni esimerkiksi avokadoja säännöllisesti jonkin aikaa.
Avokadoissa on yllättävän paljon hyviä juttuja, joista kaikkia en ollut tiedostanut:

  • tehostaa kylläisyyden tunnetta ja auttaa pitämään painon kurissa
  • sisältää antioksidantteja ja ehkäisee tulehduksia
  • suojaa sydäntä ja verisuonia sekä alentaa huonoa kolestrolia ja nostaa hyvää
  • auttaa ravintoaineita imeytymään
  • ehkäisee raskaana olevien äitien ja sikiöiden sairauksia
  • lisää kollageenia ja ehkäisee ryppyjä
  • sisältää vitamiineja; E,C, magnesium, sinkki ja folaatti
  • niveltulehduksessa siemen avulla voi auttaa kipuun (raastettuna ilmeisesti)
  • voi ehkäistä jopa syöpää


Avokadon maku ei sellaisenaan ole minusta mitenkään erikoinen, ei hyvä eikä paha, joten pelkästään en sitä popsisi, mutta esimerkiksi salaateissa ja vaikkapa smoothiessa, sen maun voi kivasti peittää jollain makealla hunajalla tai banaanilla.


Avokado-banaanismoothie:

  • banaani
  • avokado
  • maustamatonta soijajogurttia  1dl
  • mustikoita 1/2 dl
  • hunajaa
  • chia-siemeniä
  • päälle kaakaonibsejä
Surauta tehosekoittimessa ja koristele kaakaonibseillä, jotka pelkästään maistuvat kitkeriltä, mutta tässä smoothiessa kitkeryydet katosivat kivasti banaanin ja mustikan joukkoon.
Blogit ovat nyt pullollaan näitä avokado-smoothie-reseptejä, kannattaa katsella muita vaihtoehtoja sieltä. Kaikista parasta on testata ja löytää oma kiva makuyhdistelmä. Tästä lusikoitavasta smoothiesta, saat hyvää potkua aamuun tai välipalaksi.
 


Chian siemenet ovat ajoittain olleet minulla käytössä, mutteivat mitenkään päivittäin. Kun löysin lisää tietoa näistä ihmepiperryksistä, päätin ottaa ne mukaan päivittäiseen ruokavaliooni.
Chia-siemenet auttavat seuraavasti:

  • sydäntautien riskit pienenee
  • näissä on 8-kertainen määrä omega 3 rasvahappoja verrattuna loheen, eli hyvä juttu meille kala-allergisille
  • ahdistukseen, masennukseen ja fyysisiin vaivoihin 
  • magnesiumin puute vaikuttaa  luuston ja lihaksiston hyvinvointiin, chian-siemenissä on 15-kertaa enemmän magnesiumia, kuin esimerkiksi parsakaalissa, jota suositellaan magnesiumin lähteenä
  • rautaa 3 kertaa enemmän kuin pinaatissa
  • säätelee kehon nestetasapainoa
  • 2 kertaa enemmän kaliumia kuin banaanissa
  • elimistö saa voimaa ja energiaa
  • voi ehkäistä jopa syöpää
No johan on kumma, ettei meikä ala piristyä ja parantua, kun näitä terveyspommeja lisään päivittäiseen ruokailuuni.

Lasi on muuten viime Tukholman reissulta hankittu ja on muuten painava, mutta kaunis.

Varmasti monelle nämä ovat jo tuttuja juttuja, mutta kiinnostaisi tietää, että onko teillä avokado ja chian-siemenet päivittäin käytössä? Miten käytätte niitä ruokaan? 
12 kommenttia on "Terveyspommit"
  1. Avokado on yksi suurinta herkkuamme josta sattumuisin juuri myös kirjoitin blogiini. Chian siemeniä olen testannut mutta unohtanut kaappiin joten kaivankin ne esiin jälleen. Mahtavat terveyspommit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en ole vielä oppinut pitämään avokdoa herkkuna, mutta kaipa siihenin tottuu:)
      Chian siemenet oli minullakin piilossa jossain kaapin pohjalla, ne taitaa olla jo kohta vanhoja, joten on aika ostaa uusi pussi. Riittävät kyllä aika pitkään:)

      Poista
  2. Avokadoa rakastan, tänään tein sitruunalla maustetun smoothien siitä ja kesäkurpitsasta.

    Chuan siemeniä heitän tuorepuuron joukkoon. Ne turpovat niin paljon, että syön niitä mieluiten vain nesteen kanssa turvotettuna. Puuronkin teen yön yli jääkaapissa, kaurahiutaleet ja chiansiement saavat rauhassa kostua, aamulla lisään marjoja ja banaania ja surautan sauvasekottimella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh, vielä en avokadoa rakasta, mutta ehkä joskus voin noinkin sanoa...
      Mä olen kyllä kokeillut noita kylmäpuuroja, mutta jotenkin ne ei vain nappaa. Puuron syön mielelläni kyllä lämpimänä, mutta kyllähän siihenkin sekaan voi chian siemeniä heitellä:)

      Poista
  3. Avokadoa en oo hirveesti ostanut viime aikoina, kun mies kutsuu sitä niinkin herttaisesti kuin "pilaantunut kurkku" :D Mutta pitäis ehdottomasti syödä sitäkin enemmän ja tossa listauksessa olikin monta juttua, jota en tiennyt aiemmin :O Chian siemeniä syödään säännöllisesti -mieskin :D

    Ihanaa sunnuntaita! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pikkuhiljaa täytyy tässä itsekin totutella, jotta oppii:)
      Mukavaa alkavaa viikkoa sinne!<3

      Poista
  4. Avocadoa olen alkanut tyttären kanssa syömään. Sitä menee kyllä minullakin nyt pari kertaa viikossa. Chian siemeniä en ole koskaan testannut.
    Ihanan rentoa sunnuntaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on nyt iso pussi hankittuna ja pakko ne on vissiin päivittäin syödä, sillä ne pehmenee ja menee homeiseksi suhteellisen pian. Chia suosittelen, koska ne on helppo lisätä ruokavalioon.
      Mukavaa alkavaa viikkoa:)

      Poista
  5. Mulla meni tosi kauan, että opin syömään avokadoa, ei se pahaa ollut, mutta maku oli vähintäänkin kyseenalainen omaan suuhuni. Vasta päälle kolmekymppisenä aloin oikeasti pitämään siitä ja nykyään uppoaa hyvin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No täällä on hiukan sama, että menee alas, mutta ei nyt ole parasta herkkua, ainakaan vielä:)

      Poista
  6. Mulla molemmat käytössä. Avokadoa käytän pääasiassa salaateissa joita syön päivittäin sekä lisän smoothieen.Chiansiemeniä turvotan mantelimaitoon ja lisään vanukasta smoothiekulhoon, soijajugurttiin tai syön sellaisena. Vatsa toimii hyvin ja pysyy kylläisenä. Kiitos vinkeistä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä:) Sulla on homma hanskassa, itsellä se ehkä hiukan on vielä hakusessa, mutta kyllä se tästä:)

      Poista

Auto Post Signature

Auto Post  Signature