Meikit kuuluu kaikille?

lokakuuta 01, 2018


Meikit kuuluu kaikille?



Meitä on muutama 40 vuotta täyttänyt kauneusbloggaaja ja pari kauneustoimittajaa, jotka olemme olleet  hiukan ihmeissämme aiheesta, kuuluuko meikit kaikille? Blogiystävillemme kun sanottiin, että tietyt brändit eivät halua meidän mainostavan heidän meikkejään, koska olemme jo liian iäkkäitä. Tästä ei kyllä heru kukkasia.



Aikaa sitten, lapset tehtiin alle kaksikymppisenä, niin ja alle nelikymppisenä oltiinkin sitten jo mummoja. Silloin kun omia lapsia ei enää syntynyt, niin mummothan tyypillisesti pukeutuivat mustaan ja sipaisivat huivit päähänsä.  He siirtyivät kiltisti tuvan nurkkaan ja muuttuivat näkymättömiksi, ainakin ulkoisesti.



Tuosta ajasta on kauan ja nykyaikana elämän virta on erilainen. Nyt aikuiset naiset ja mummoikäisetkin, saavat elää näkyvinä ja tehdä kaikkea sitä, mitä halajavat ja jaksavat. Ei tarvitse vetäytyä näyttämöltä ja pukeutua vain mustaan, vaan saa niin halutessaan laittautua näkyväksi, pukeutua tyylillä ja ehostaa itseään kauniimmaksi. 

Kaikki meikkibrändit eivät tätä ilmeisesti kuitenkaan halua mainonnassaan edistää. Muutamilla brändeillä on tärkeää säilyttää tuo nuoruusagenda. Kaunis ja ikuisesti rypytön ja onhan se totta, että eihän sille voi viidenkympin ikäiset naiset kilpailla. Eikä me kyllä halutakaan kilpailla, mutta hieman suopeampaa suhtautumista, kiitos.



Vaikka kyllähän niitä jo viidenkympin ylittäneitä naisia vilisee ulkomailla kosmetiikkamainoksissa, eikö? Usein ne ovat kuitenkin kasvoja anti-age tuotteen vieressä ja näiden mainostamiseen sopii kyllä sitten aikuiset, tietyn iän ylittäneet bloggaajat ja toimittajat. Se on hieno asia ja minä kyllä pidän siitä, että ikäryhmä on tässä kohdennettu järkevästi ja sopivan ikäiset naiset niitä testaavat ja suosittelevat. Eihän siinä muuten olisi mitään järkeä.

 Hienosti esimerkiksi Lumene otti meidät aikuiset naiset huomioon, markkinoiden Ajaton-sarjaa, joka ehkä kiireisessä uudistuksessa oli heiltä jäänyt odottamaan vuoroaan ja me olimme hiukan hädissämme, että ei kai Lumenekin! Mutta onneksi kaikki kääntyi parhain päin ja meitä ei oltu unohdettu.



Mutta mikä tekee meikeissä tämän ikärasismin? Ihmettelen yleensä sitä, että kuinka ihmiset voivat edes tietää, minkä ikäiselle tarkoitetusta sarjasta on kyse, kun sipaiset sitä ihanaa säihkyvää punaa huulillesi. Itse en äkkiseltään voi sanoa edes mistä sarjasta on kyse, kun katseeni kiinnittyy kauniisti ehostettuun naiseen ja vaikka siihen huulipunaan ja minä sentään bloggaan meikeistä. Kuinka moni on niin valveutunut ja mitä ihmettä sillä oikein on väliäkään? Ei vanheneminen niin rumaa ole, että koko meikkisarja menee pilalle, jos sitä hiukan ryppyinenkin käyttää. Eikö tämä kuulostakin hiukan oudolta vai mitä ne oikein pelkää?



Olen niin kiitollinen monelle brändille, joka antaa minulle bloggaajana mahdollisuuden testata kosmetiikkaa, ihonhoitotuotteita, joita rakastan, hiustuotteita, upeita tuoksuja ja meikkejä, joista voin sitten innokkaana antaa tietoja ja suosituksia. Minun lukijakuntani kun koostuu enimmäkseen 25-34 ikäisistä naisista ja seuraavaksi 35-44 vuotiaista,  joten kyllä niitä tietoja täältäkin haetaan ja otetaan vastaan, mistä olen teille lukijat myös todella kiitollinen. 

Meikit ovat minulle asia, joista en luovu, sillä meikkaan joka päivä. Välillä kevyesti arkeen ja juhliin juhlavammasti, sekä tilanteen mukaan laitan meikkiä jopa räväkästi, glitterimaustein. Se olen minä ja en halua muuksi muuttua ja meikkaan varmasti vielä niin kauan, kun kädet ja silmät toimivat, iästä viis.

Ymmärrän meikit, jotka on suunnattu pikkulapsille, ne eivät ole minua varten tai jos brändin värimaailma ei kolahda, niin en innostu ihan kaikesta, mutta suurimmasta osasta tarjontaa kyllä. 



Haluan nyt esimerkkinä mainita Essence-meikit, jotka on suunnattu jo tyyliltään nuoremmille, mutta meidät on otettu hienosti vastaan ja mahtavia meikkejä olen saanut testata. Uusin ihastukseni on juuri tuo ihana oranssia pullollaan oleva paletti.  Sen pigmentit ovat todella hyvät ja se muuten pysyy minullakin todella siistinä luomilla, kiitos myös sarjan loistavan peitevoiteen, joka toimii pohjustana. 



Aihe kiehtoo ja innostaa, mutta ei toki ole tässä tarkoitus ruikuttaa. Haluan kuluttajan vain tiedostavan, millaisia suuntauksia tietyillä meikkibrändeillä on. He eivät halua mainostaa tuotteitaan meidän aikuisten naisten käyttöön, aikuisten mainostamana. Tämä hieman avarsi taas sinisilmäisyyttäni ja teidän, etten tule sellaisten brändien meikkejä ostamaan, joka kokee aikuisen naisen uhkana.

Kuuluuko sinusta meikit kaikille vai onko niissä ikärajaa? Heräsikö sinulla ajatuksia tämän aiheen suhteen?

Aiheesta ja Meikit kuuluvat kaikille- puolesta kirjoittavat tämän viikon aikana myös:
Tiia,  Minäkö keski-ikäinen 
Maiju, Pinkit korkokengät
 Jonna Keyword love
Tubettaja Heli V&Naisellisia yksinpuheluita 
Pauliina Souliina
Naiselon toimittajat Sini ja Kaisa

Osa tuotteista saatu pr-näytteinä


18 kommenttia on "Meikit kuuluu kaikille?"
  1. Juuri näin. Meikit ei katso ikää eikä sukupuolta. Monet vahvapigmenttiset meikit mielletään usein vain nuorille. Itse koen sen olevan enemmän tyyli kuin ikäkysymys. Toivotaan, että brändit ymmärtää tämän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, sillä pliisuun beigeen sorrun joskus, mutta yleensä tahdon näyttävyyttä ja siihen juuri nuo vahvat pigmentit toimivat:)
      Toivotaan, että tämä ymmärretään brändienkin osalta!

      Poista
  2. Keski-ikäisten määrä vain kasvaa tulevina vuosina ja siellä on myös se suurin ostovoima. Luulisi ja toivoisi brändien ymmärtävän tämän ja kohdentavan mainontaa enemmän meidän ikäisille. Kyllä minä mieluummin katson mainoskuvissa - oli sitten kyseessä vaate tai kosmetiikka - itseni ikäisiä naisia kuin parikymppisiä tyttöjä.

    Toisaalta olen kaiketi jossain määrin onnellisesti mainospimennossa, joten en edes tiedosta, mitkä brändit ovat erityisen ikäsyrjiviä ja iloisesti ostan sitä mikä sattuu omaa silmää ja kukkaroa miellyttämään. Jos tietäisin, että tietyt merkit eivät riittävästi arvosta meidän ikäisiä, niin jättäisin kyllä ostamatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, keski-ikäisiä ja vielä vanhempia naisia tulee olemaan tulevaisuudessa enemmän, joten siksikin tämä on ihmeellinen suhtautuminen. Kyllä se yksi esimerkkitapaus on Anastasia Beverly Hills, jolta nämä pakit tuli:)

      Poista
  3. Kyllä asiaa kirjoitat. Meikit kuuluvat juuri hänelle,joka sitä haluaa käyttää. Olisi mukava tietää mikä yritys meitä aikuisia syrjii noin, niin voisin suosiolla olla ostamatta kyseistä huulipunaa tai luomiväriä. Onhan se nyt jo heillekin sitten eduksi, jos laitamme rahamme muualle, meille sallittuun brändiin... ;) mur mur

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) Niin, en ollut tämmöistä edes ajatellut, mutta niin vaan bloggajana saattaa aueta silmät. Anastasia Beverly Hills ei koe meitä sopivana heidän merkkiään käyttämään.

      Poista
  4. En ymmärrä ikärasismia meikeissä. Meitä on erilaisia niin kuin meikkejäkin, joten ei vaan ymmärrä tätä, että sanotaan jotain tuotetta nuoremmille sopivaksi, miksi ihmeessä.
    Hyvä, että tästä puhutaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Outi:) Tämä on tavallaan aika hassua, sillä luulisi olevan iloisia, että meikit kelpaavat myös meille ns.jo iän puolesta tasoa vaativillekin:)

      Poista
  5. On jotenkin vanhanaikaista ajatelle ikää kohderyhmää määriteltäessä. Nykyaikaisempaa on puhua elämäntyylistä. Ikähän on vain numero. Joku 25-vuotias voi olla "vanhanaikaisempi" kuin 50-vuotias. Ja sitä paitsi samanlaisella rahalla me aikuiset naiset maksamme kuin nuoret naiset. Sitä paitsi meillä on usein enemmän rahaa kuin nuorilla. Voisikin kysyä: Eikö raha kelpaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän ollaan jotenkin jumiuduttu ja ei enää nykyisin pitäisi. Kuten kirjoitinkin, että elämän virta on erilainen ja nyt kuljetaan eri tavalla kuin ennen ja myös me haluamme näyttäytyä kauniissa meikissä, iästä viis:)
      Näin juuri, siltä se tuntuu, että meidän rahassa on jokin vika:D

      Poista
  6. On se kyllä kumma jos meikkeihin tulee ikäraja. Kyllä kaikki meikit yms. kauneuden hoitotuotteet kuuluvat kaikille jotka niitä haluavat käyttää, ikään katsomatta. Joku sopii toiselle ja toiselle taas joku muu, onhan meillä jokaisella yksilölliset tarpeet kauneudenhoito tuotteissa. Ikävää jos jotkut brändit ajattelevat noin, kun nidenhän pitäisi iloita kun käyttäjäkunta on laaja. Puhutteluun vaan sellaiset ääliöt ja merkit boikottiin! T: 1Nallepuh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se kieltämättä ihmetyttää, sillä en ole aiemmin asiaa edes ajatellut ja sitä, kuinka se voisi kenenkään brändin mainetta pilata! Harmillista ja toivon, että joku nyt osaisi ajatella näitä asioita uudella kulmalla ja unohtaisi ikäraisismin.

      Poista
  7. Mulla on muuten suurin osa saman ikäisiä lukijoita kuin sullakin, sama on myös Instaseuraajien laita, eli se, että ole itse "kääkkä" ei tarkoita, etät blogini lukijat olisivat. :D Ihonhoidossa on helpompi ymmärtää tämä jaottelu, koska esim. anti aging tuotteissa on usein tiettyjä tehoaineita enemmän jotka ovat liian hoitavia nuorelle iholle, mutta meikeissä en pysty tätä jaottelua ymmärtämään. Ihan kuin vanhempi ihminen ei voisi meikata värikkäästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Anti-age ja ihonhoito onkin asia, jossa on hyvä tuo ikä olla esillä, mutta ei se ripsiväri tai huulipuna kysy ikää. Niin ja tuo meikkaaminen värikkäästi on tosiaan enemmän persoonakysymys kuin ikä.

      Poista
  8. Kiitos, että olette tätä asiaa tuoneet esille! Minä ainakin olen päättänyt, että jätän ostamatta niiltä yrityksiltä, joille ei minun rahani kelpaa. Surulliseksi tulin, kun Maijun blogin ikäsyrjintää harjoittavien brändien listalta löysin Macin - sen huulipunia olen vuosikausia - ellen jopa vuosikymmeniä - käyttänyt. Tämän jälkeen saavat Macin hyllyt kaupoissa jäädä tutkimatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä sinä! Joo, kyllä täällä ollaan kaikki oltu hieman suu auki tämän asian tiimoilta, että miten voi olla! Tämä asia on varmasti jäänyt jotenkin auki ja loppuun saakka käsittelemättä, sillä eihän kukaan voi nykyaikana, kun rahasta on kyse, ajatella noin ikää syrjien.

      Poista
  9. Juu ehkä tästä blogimaailmasta ja toimittajien kanssa jutustelusta on ollut se hyöty, että saa inside tietoa ja oppii ymmärtämään, ettei jotkut brändit halua näyttäytyä iäkkäämmillä mainoskasvoilla. Kuten Naiselon postauksessa kirjoitettiin, ettei lehteenkään haluttu antaa jotain meikkituotetta, koska lehden lukijat eivät kuulemma ole kohderyhmää. No pahahan se on täällä Suomessa ruikuttaa, mitä suuressa maailmassa linjataan, mutta juusi siksi pienillä Suomen markkinoilla ei ole mielestäni varaa sulkea yhtäkään kohderyhmää pois ja kaivattaisiin enemmän laajaa ajattelua ja kiitos mielellään tasa-arvon vuoksi koko maailmassa.

    Ihanaa päivää M <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, mutta ulkomailla kuitenkin varmasti kuuluisat filmitähdet, ikää jo reippaasti enemmän kuin kenelläkään meistä, varmasti käyttävät sarjaa kuin sarjaa ja eipä siinä varmaan ikää silloin mietitä. Tämä on sääli, että meillä näin kuitenkin tehdään. Ei luulisi olevan varaa, mutta näköjään ajatellaan, ettei ne iäkkäämmät enää mitään meikkiä osta saati käytä.

      Poista

Auto Post Signature

Auto Post  Signature